Romantikusrágcsáló

Krystal Marquis – A Davenport család

A Romantikus Rágcsáló 2024 márciusi könyve egy Young Adult történelmi romantikus, aminek középpontjában négy fiatal hölgy áll, akik az 1910-es évek Chicagojában keresik a boldogságot.

Figyelem! Előfordulhat, hogy SPOILERbe futsz!

Kell egy ötlet…

A könyvmoly Marquis elmondása szerint ideje nagy részét könyvtárakban és antikváriumokban tölti. Egy olvasási válság közepén javasolta neki a bátyja, hogy vágjon bele a NaNoWriMo-ba. Ezzel egyidőben bukkant rá C. R. Patterson élettörténetére, ami a Davenport családról szóló regényt is inspirálta. A férfi rabszolgaként kezdte, majd onnan szabadulva kovácsként helyezkedett el, idővel pedig saját céget alapított. Fia az autógyártás hajnalán vette át a vállalkozást tőle, és ekkor került fő profiljukba az autó. Ez a történet inspirálta arra Marquist, hogy utánajárjon az 1910-es éveknek társadalmi egyenlőtlenségeinek. Ahogy egyre mélyebbre ásott, egyre több dolog ragadta meg a figyelmét: a divat, a társasági élet stb. Bár a NaNoWriMo-n nem érte el az 50.000 szót, a kiindulópont adott volt.

Forrás: moly.hu

Történelmi háttér

Marquis a regényben nagyon figyelt a történelmi hitelességre. Bár Patterson valódi története Ohioban játszódik, a szerző mégis Chicagot választotta. Interjúiban ezt azzal magyarázta, hogy történeti kutatásaiban gyakran találkozott a város történetét átszövő társadalmi migrációval és ipari fejlődéssel. A lehetőségek központja volt, egy olyan hely, ahol bármi megtörténhet – így Marquis is olyan karaktereket alkotott, akik maguk is együtt változnak ezzel a fejlődő várossal.

Miért Young Adult?

Marquis debütáló regényét több könyves platform is YA korcsoportba sorolja, és maga az írónő is annak szánta. Egy interjúban kifejtette, hogy elsősorban azért, mert Chicago és az afroamerikaiak története még mindig nem kap elég hangsúlyt az oktatásban, és aki ilyen jellegű olvasnivalót keres magának, nincs mihez nyúlnia.

Témáit tekintve is YA: megjelenik benne a családnak és a szülőknek való megfelelés, a szerelem megtalálása, az önállóvá válás iránti igény és a jövő építése. Fiataloknak szóló műként kicsit távolinak éreztem a narrációt (nem a múlt idő használata miatt), egyedül Amy-Rose karaktere került hozzám közelebb.

Idézet a regényből

Ami a regényt befogadhatóvá teszi a fiatal olvasók számára, hogy bár be kíván vezetni minket a korszakba, nem akar tankönyvízű lenni. Nincsenek nagy információs blokkok a korabeli divatról, viselkedésről, gazdasági és társadalmi tudnivalókról – ezeket Marquis ügyesen elrejti a megfelelő helyeken, vagy éppenséggel párbeszédben, események által jeleníti meg.

A romantika visszafogott benne, ami egyrészt illeszkedik a YA korcsoporthoz, másrészt pedig hiteles történeti szempontból is (illeszkedik az akkori illemszabályokhoz). A könyvön nincs korhatárbesorolás, a hátlapon viszont egyszerre hasonlítják a Bridgerton-könyvekhez és az Emily Párizsban-hoz. Ez egyrészt remek marketing-ötlet, mert mindkét ismert regény olvasóbázisát megszólítja, másrészt viszont benne rejlik a csalódás is. A Bridgerton egyértelműen felnőtteknek szól (és bőven tartalmaz spicy jeleneteket), míg Marquis regénye nem. Itt maximum a családtörténet és a történelmi romantikus hozható fel párhuzamként. Az Emily Párizsbant a kiadója 14 éves kortól ajánlja, így ez többet jelenthet a YA olvasóközönségnek.

Idézet a regényből

A négy nézőpontkarakter

Marquis egy interjúban úgy nyilatkozott, hogy minden női karakternek (Olivia, Ruby, Helen, Amy-Rose) felvázolta az egyéni fejlődési ívét, majd ezután kapcsolata őket össze azokon a pontokon, ahol találkozhattak vagy lehetett közöttük bármiféle kapcsolódási pont (pl. barátság, testvéri viszony, azonos házban élés). Ez érezhető volt a regényen is: sokáig egymás mellett párhuzamosan haladunk a négy szereplővel, és viszonylag kevés helyen jelennek meg egymás nézőpontjaiban. Nekem ez annyiban okozott csalódást, hogy én kimondottan vártam a kezdetektől fogva, miként láttatja egyik szereplője szemével a másikat, aztán hogyan narrál az adott karakter a saját fejezetében.

Sorozat? Adaptáció?

Olvasóként az lehet a benyomásunk, hogy a regény végét elvágták. Ez azért van, mert (mint számomra is kiderült) a mű egy könyvsorozat nyitánya, felvezetése a karaktereknek, motivációiknak, céljaiknak a folytatáshoz. Érdeklődve várom, Marquis hogyan viszi tovább a történetet, megőrzi-e a YA hangot, és hogyan fűzi tovább a nézőpontkaraktereit. Továbbá tudni lehet, hogy hamarosan adaptáció is készül a regényből.

Összegzés

Történelmi korszak választása: 5/5 – Chigacoért jár a piros pont.

Nézőpontkarakterek: 5/3 – négyük közül egyelőre csak Amy-Rose fogott meg.

Romantika: 5/4 – a történelmi korhoz és YA-ságához képest megfelelő, de szerintem lehetett volna még egy picit fokozni ezt.

Lezárás: 5/2 – mivel az olvasáskor nem arra készültem, hogy sorozat lesz, így csalódás volt.

A könyv:

The Davenports (The Davenports, #1) by Krystal Marquis | Goodreads

Davenport család · Krystal Marquis · Könyv · Moly

Források; interjúk a szerzővel:

Krystal Marquis – Debut Author of The Davenports

Raegan Revord Talks With Krystal Marquis About „The Davenports” | Author Interview (youtube.com)

Your Author Series: Krystal Marquis (youtube.com)

Q & A with Krystal Marquis (publishersweekly.com)

„The Davenports is the story I wanted to read.” An Author Interview with Krystal Marquis – Diverse BookFinder